Senátorka
Tento institut je mi velmi sympatický, protože se může stát účinným nástrojem daleko širšího zapojení občanů EU do samotného řízení Unie. Může to být jeden z efektivních nástrojů, který sníží tak často zmiňovaný a kritizovaný demokratický deficit Unie.
Současně budou občanské iniciativy ze své podstaty posilovat vzájemnou spolupráci občanů EU na horizontální úrovni. Může to vést k jejich lepšímu poznávání a vzájemné spolupráci. Nemám tedy problém souhlasit s celkově pozitivním duchem vyjádření Senátu k tomuto návrhu nařízení. Ale přesto bych chtěla něco říci konkrétně k jednomu bodu.
Tak jak jsme slyšeli, v článku II. odst. 1 se uvádí - cituji: „Senát je znepokojen skutečností, že Komise nejen nevyslyšela žádost Senátu PČR obsaženou v usnesení č. 411 o zvýšení minimálního počtu podepsaných osob za členský stát, ale tato hranice byla v případě ČR dokonce snížena na 0,16 % populace, přestože takto nízká hranice usnadňuje propagaci minoritních názorů směřujících k potlačení základních lidských práv a základních svobod a neodpovídá většinové politické tradici v členských státech, které na základě zkušenosti stanovily tuto hranici podstatně výš.“ Konec citace.
Proto tedy k otázce požadovaného zvýšení minimálního počtu podepsaných osob bych chtěla říci:
1. Pokud bychom na tom trvali, pak bychom také měli říci, na čí úkor chceme zvýšit tento počet pro Českou republiku. Kterému členskému státu EU by pak měl být počet snížen a proč. Protože když budeme chtít zvýšit tento počet poměrně všem zemím, pak zřejmě dojde k porušení článku 11 odst. 4 Smlouvy o Evropské unii.
2. Návrh nařízení stanoví, že například pro Německo je stanoven minimální počet podepsaných osob ve výši 72 000. Pro Českou republiku je počet stanoven ve výši
3. Ke zdůvodnění požadavku na zvýšení počtu podepsaných osob bych chtěla říci toto: V návrhu vyjádření Senátu se uvádí, že požadujeme pro Českou republiku vyšší počet podepsaných osob, protože takto nízká hranice usnadňuje propagaci minoritních názorů směřujících k potlačení základních lidských práv a základních svobod a neodpovídá většinové politické tradici v členských státech, které na základě zkušenosti stanovily tuto hranici podstatně výš. Nechceme tím snad říci, že máme v naší zemi vyšší procento občanů, kteří propagují potlačování lidských práv a základních svobod, než je tomu v jiných zemích EU? Tomu nevěřím.
4. K možnosti, jak zabránit zneužití občanské iniciativy. Projednávaný návrh nařízení EU obsahuje i systém kontroly přípustnosti občanské iniciativy, který by měl odhalit ty iniciativy, které zjevně odporují hodnotám Unie. Mezi ně by jistě patřily i ty, které by propagovaly potlačování základních lidských práv a základních svobod. Tak proč vůbec požadovat zvýšení počtu signatářů?
Vzhledem k výše uvedeným poznámkám považuji článek II. odst. 1 našeho usnesení za zmatečný a nevhodný. Doporučuji ho proto z projednávaného textu tento článek vypustit.
Děkuji za pozornost.
Dle stenozápisu