Vážení čtenáři, možná si pamatujete, že jsem loni touto dobou psala velmi kriticky o výsledcích prvního kola státních maturit. Když se státní maturity "sto" let připravovaly, a pak nám byl předložen návrh ke schválení, hlasovala jsem proti. Vadil mi hlavní argument, že příprava maturit "stála již peněz". Jsem názoru, že takový projekt je lepší zastavit dřív, než napáchá další škody. Tenkrát jsem sklidila kritiku některých kolegů zastánců této formy státních maturit, bohužel většinou učitelů základních škol.
Abych se dostala do obrazu, obešla jsem některé ředitele a ředitelky středních škol a zjistila jsem, že velká většina těch, se kterými jsem mluvila, měly rovněž kritický názor na celou věc. Kritizovali i spolupráci s Centrem pro přípravu maturit (CERMAT).
První zkušenosti v loňském roce daly kritikům za pravdu, přesto někteří ředitelé a ministerstvo bránili státní maturity, seč mohli.
Letos se situace opakovala. Učitelé, studenti i odborníci si stěžovali na těžké testy z matematiky, které nebyly v některých případech zvládnuty i samými vyučujícími. Další stížnosti padaly na hodnocení maturitních písemek, které nebylo podle nich objektivní a kromě toho je maturanti neobdrželi včas, takže se nemohli proti výsledkům odvolat.
Dokonce se objevily i podvody, kdy na některých školách studenti opisovali a odevzdávali stejné slohové práce.
Z těchto a dalších důvodů odvolal ministr školství Petr Fiala ředitele CERMATU Pavla Zeleného a dočasně pověřil vedením této instituce Jiřího Zíku.
Ministr současně požaduje audit nákladů na jednotnou maturitu. Obsah státních maturit bude posuzovat skupina odborníků a doporučí případné úpravy zkoušek.
Počet poškozených studentů není ještě znám.
Můj názor jako kantorky, která učila 18 let na gymnáziu je, že obsah maturitních zkoušek má odpovídat typu škol. Nevidím problém ve státní části zkoušky u některých předmětů.
Ale nesouhlasím s ukončením studia maturitou například na odborných učilištích. Odtud by měli studenti jít do života s výučním listem jako mistři řemesla. Měli by mít možnost si maturitu v případě zájmu dokončit. Ale pro mne je důležitější, když mi instalatér opraví vodovod a nemusí na mne mluvit anglicky.
Naše školství bylo na vysoké úrovni a právě učňovské školství. Bohužel se to o něm v současnosti nedá říct, ale to by byla další kapitola.
Zakončím článek citací bývalého ministra školství Eduarda Zemana, který na konferenci SPaS (Spojenectví práce a solidarity)prohlásil: "Nejsnazší cesta, jak národ rozpustit, je zlikvidovat vzdělání."